دوره 2، شماره 1 - ( 6-1390 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 193-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
4- کارشناس پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده:   (4584 مشاهده)
در برداشتی کلی، این مقاله درباره موسیقی و زوایای جامعه شناختی آن است. فرض اساسی این مقاله آن است که موسیقی و تحوّلات و مفاهیم آن در خلأ اجتماعی ـ فرهنگی تولید نمی‌شود، بلکه موسیقی به نحوی برساخته‌ای اجتماعی ـ فرهنگی است. در میان انواع گوناگون موسیقی که به نحوی گروه های اجتماعی به آن گرایش دارند، این مقاله به‌طور مشخص گرایش جوانان ایرانی را به موسیقی پاپ و همبسته ها و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن بررسی کرده است. برای نیل به این هدف، این مطالعه با اتخاذ یک رویکرد نظری تلفیقی و یک رویکردی روش شناختی کمّی و با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسش‌نامه 200 نفر از دانشجویان ورودی سال 1388 دانشگاه تربیت معلم را به صورت نمونه گیری طبقه ای چندمرحله‌ای انتخاب کرده و مورد مطالعه قرار داده است. یافته ها و نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهند که میان مفهوم سرمایه فرهنگی و شاخص گرایش به موسیقی پاپ رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. این در حالی است که رابطه آماری معنی داری میان دین‌داری و شاخص گرایش به موسیقی پاپ وجود ندارد. به علاوه، میان متغیر پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی (SES) و شاخص گرایش به موسیقی پاپ رابطه مستقیم معنی‌داری وجود دارد. همچنین، جنس دانشجویان تفاوت معنی داری در گرایش آن‌ها به موسیقی پاپ ایجاد نمی کند. نتایج این مطالعه همچنین مؤید آن است که در میان جوانان مورد بررسی، بیشترین میزان گرایش به موسیقی پاپ به ترتیب به موسیقی پاپ داخلی، موسیقی پاپ ضبط‌شده در خارج از کشور، و موسیقی پاپ خارجی بوده است.
متن کامل [PDF 1977 kb]   (1283 دریافت)    

پذیرش: 1395/2/8 | انتشار: 1395/2/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.