دوره 6، شماره 2 - ( 12-1394 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 103-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه مازندران
چکیده:   (5801 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر آزمون نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز در تبیین تقلب دانشگاهی میان دانشجویان است. ازآنجاکه تاکنون در تحقیقات داخلی تقلب دانشگاهی با نظریه ایکرز به بررسی تجربی گذاشته نشده است، در این پژوهش مدلی ساختاری که روابط علّی بین متغیرهای مکنون را مشخص می­ کند جهت آزمون این نظریه تدوین شد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار جمع­آوری داده­ ها پرسش­نامه بوده است. جمعیت تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه هرمزگان در سال تحصیلی 93-92 بوده­ اند که 410 نفر برای نمونه، تحت مطالعه قرار گرفته‌اند. برای توزیع پرسش­نامه روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای متناسب مورد استفاده قرار گرفت. توصیف متغیر وابسته نشان می­ دهد که تقلب دانشگاهی در میان دانشجویان به میزان 4/97 درصد شیوع دارد، به‌گونه‌ای که فقط 6/2 درصد (11 نفر) اظهار کرده­ اند که اصلا تقلب دانشگاهی نداشته­ اند. براساس تحلیل آزمون مدل ساختاری تحقیق، برازش داده ­های مشاهده‌شده با مدل نظری تحقیق تأیید شد. اثر متغیرهای پیوند افتراقی، تعاریف، عکس­ العمل و پاداش بر تقلب دانشگاهی معنادار بود؛ درحالی‌که اثر متغیرهای تشویق، باز­دارندگی و تقلید معنادار نبود. درنهایت، نتایج نشان می­  دهد که نظریه یادگیری اجتماعی قادر به تبیین تقلب دانشگاهی است.

متن کامل [PDF 6912 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1394/12/5 | پذیرش: 1394/12/5 | انتشار: 1394/12/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.