دوره 2، شماره 1 - ( 6-1390 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 106-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- استادیار دانشگاه تربیت معلم
2- مدرس جامعه‎شناسی دانشگاه فرانکفورت، تربیت معلم تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
3- کارشناس ارشد جامعه‎شناسی
چکیده:   (3316 مشاهده)
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ریشه مشکلات نهاد علم در ایران امروز با رجوع به‎ مقطع تاریخی ورود علم به ایران و تلاش جهت فهم نگرش روشن‌فکران این دوره درباره ‎پدیده جدیدالورود علم با روش تحلیل گفتمان و استفاده از نظریه پسااستعماری است. نتایج به‎دست آمده از این تحقیق نشان می‌‏دهد شیوه مواجهه اولیه با این پدیده و ایدئولوژی روشن‌فکران را به‏ سمتی سوق داد که درباره مبانی علوم جدید و نسبتی که این علوم می‏تواند با علوم سنتی برقرار کند سکوت شد. همچنین توجه به ‎برخی علوم و به ‌حاشیه رانده‏ شدن برخی دیگر، سویه‏ای ایدئولوژیک داشته و در مورد علوم انسانی باید گفت که اساساً انسان موضوع شناخت قرار نگرفته و نحوه نگرش در این دوره به اهداف و وظایف علوم انسانی، سبب شکل نگرفتن این علوم در این مقطع شد.
متن کامل [PDF 2122 kb]   (1052 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
پذیرش: 1395/2/8 | انتشار: 1395/2/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.