دوره 1، شماره 7 - ( شماره اول- 1389 )                   جلد 1 شماره 7 صفحات 160-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار جامعه‌شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
3- دکتری جامعه¬شناسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2965 مشاهده)
چکیده مروری بر نظریه های عرفی شدن نشان می‌دهد که این تئوری ها کمتر به تأثیر مناسبات فزاینده جهانی بر عرفی‌شدن مردم جهان پرداخته اند. با توجه به این مطلب، این مقاله کوشیده است رابطه جهانی شدن فرهنگی و عرفی شدن مردم کشورهای جهان را با توجه به متغیرهای زمینه ای اثرگذار بر این رابطه مورد بررسی قرار دهد. این متغیرهای زمینه ای عبارت‌اند از: سنت های مذهبی غیر اسلامی، سطح توسعه‌یافتگی، تنوعات قومی، زبانی و مذهبی. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که جهانی شدن ‌فرهنگی رابطه مستقیم و مثبتی با عرفی شدن مردم جهان دارد. البته با در نظر گرفتن سهم کنترلی سایر متغیرهای منتج از نظریه‌های رقیب (نظریه نوسازی و نظریه بازارهای مذهبی) این اثر به میزان قابل توجهی کاهش یافت. یافته های دیگر مطالعه حاکی از آن بود که اثر جهانی شدن فرهنگی در کشورهای اسلامی، اثری غیر عرفی‌کننده و در کشورهای غیراسلامی اثری عرفی‌ساز از خود نشان می-دهد. هم‌چنین مشخص گردید که جهانی‌شدن فرهنگی در کشورهایی که از نظر قومی متنوع می‌باشند، به نسبت کشورهایی که از نظر قومی همگون هستند، اثر عرفی کننده بیشتری دارد. مطالعه حاضر با یافته خلاف انتظاری نیز روبه‌رو گردید. یافته های مطالعه نشان داد که جهانی شدن فرهنگی کاملاً مخالف انتظارات نظری مطالعه، در جوامعی که از نظر مذهبی همگون می باشند، اثر عرفی ساز بسیار بیشتری به نسبت جوامع ناهمگون مذهبی دارد.
متن کامل [PDF 259 kb]   (937 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
انتشار: 1389/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.