دوره 4، شماره 2 - ( 12-1392 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 179-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (2822 مشاهده)
پژوهش حاضر براساس نقش محوری هنجار صداقت در نظم اجتماعی طراحی شده است. دیدگاه اصلی این تحقیق نظریه نظم اجتماعی است. روش مطالعه موردپژوهی چندگانه و گزارش‌ها برمبنای پیمایش درون­موردی است. در این تحقیق صداقت به چهار بُعد اصلی تقسیم شده است. سه بُعدِ آن، صبغه محتوایی داشته است و بُعد چهارم صداقت، که عام­گراست، دامنه به‌کارگیری هنجار صداقت را کانون توجه قرار داده است. نتایج تحلیل دوبه­دو و چندمتغیری گمانه­های تحقیق را تأیید می‌کنند. معادلات رگرسیون چندگامه نشان می­دهند که در سطح خانواده، متغیرهای تعهد، احساس تعلق، و وسعت اعتماد خانواده بر تقویت رعایت هنجار صداقت در جوانان نمونه تحقیق مؤثر هستند. در سطح مدرسه، تقویت هویت دانش­آموزی، کاهش خشونت مدرسه­ای، عدم فشار به علت کسب نمره کم، و رعایت هنجار انصاف در مدرسه برای تقویت تمایل به رعایت هنجار صداقت بسیار اساسی‌اند. درنهایت در سطح جامعه، معادلات رگرسیون نشان می­دهند که احساس عدالت اجتماعی و رعایت هنجار صداقت در جامعه متغیرهای کلیدی پرورش هنجار صداقت در جوانان هستند.
متن کامل [PDF 241 kb]   (947 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
پذیرش: 1395/2/8 | انتشار: 1395/2/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.