دوره 8، شماره 2 - ( 11-1396 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 120-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، rezashahryaripour@semnan.ac.ir
چکیده:   (3104 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین جو دانشگاه و نظام ارزشی با گرایش به مهاجرت دانشجویان دانشگاه سمنان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی‌ـ‌هم‌بستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه سمنان (13089 نفر) که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و جدول کرجسی و مورگان، تعداد 384 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل سه پرسش‌نامه استاندارد، گرایش به مهاجرت، پرسش‌نامه جو دانشگاه و پرسش‌نامه زمینه‌یابی ارزشی شوارتز (SVS) بود که پایایی آنها با روش ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. یافته‌های پژوهش میزان گرایش به مهاجرت در بین دانشجویان را متوسط به بالا نشان داد. همچنین، تمامی ابعاد جو دانشگاه و نظام ارزشی، ضمن داشتن رابطه، توانایی پیش‌بینی گرایش به مهاجرت دانشجویان را داشتند. بنابراین با بررسی تأثیر زوایای گوناگون جو دانشگاه و نظام ارزشی دانشجویان، می‌توان به چگونگی رفتار، احساسات، دیدگاه‌ها و نگرش آنان درخصوص گرایش به مهاجرت پی برد و واکنش احتمالی آنان را ارزیابی، پیش‌بینی و حتی هدایت کرد.
 
متن کامل [PDF 1116 kb]   (1117 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1396/12/5 | انتشار: 1396/12/5

فهرست منابع
1. ارشاد، ف و حمایت‌خواه جهرمی، م (1386) «بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به برون‌کوچی نخبگان علمی ایران (نظرسنجی از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران)» توسعه انسانی، شمارة 1 (3): 7ـ29.
2. بلندهمتان، ک و محمدی، ش (1394) «چرایی خودداری نخبگان از مهاجرت بازنمایی هویت استادی»، راهبرد فرهنگ، شمارة (31): 127ـ153.
3. توکل، م و عرفان‌منش، ا (1394) «رهیافت تلفیقی جامعه‌شناسی علم به مهاجرت نخبگان با تأکید بر جامعه ایران»، سیاست علم و فناوری، شمارة 7 (2): 83ـ97.
4. جعفری معطر، ف (1387) مهاجرت نخبگان (بررسی زمینه‌های موثر بر گرایش دانش‌آموزان نخبه به مهاجرت)، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
5. جوادزاده، پ (1394) «علل اجتماعی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاه‌های آمریکا»، مدیریت فرهنگی، شمارة 9 (28): 95ـ111.
6. جهانگیری، ح، دادستان، پ، نوروزی، ع. ر و هومن، ح. ع (۱۳۸۸) بررسی وضعیت سلسله‌مراتب ارزش‌ها در بین دانشجویان تحصیل‌کرده با قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور. تهران: انتشارات البرز فرجاد.
7. حاتمی، ع، جهانگیری، ج و فتاحی، س (1391) «بررسی عوامل مرتبط با گرایش دختران تحصیل‌کرده به مهاجرت به خارج از کشور: مطالعه موردی دانشجویان دختر مراجعه‌کننده به مراکز اعزام به خارج دانشجو شهر شیراز»، زن و جامعه، شمارة 3 (2): 55ـ80.
8. حسینی حاصللو، م (1392) بررسی رابطه نظام ارزشی با تمایل به مهاجرت به خارج از کشور، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی چاپ‌نشده، دانشگاه پیام نور.
9. ذکایی، م. س (1385) «جوانان، جهانی‌شدن و مهاجرت‌های بین‌المللی: پژوهشی در میان نخبگان جوان»، جامعه‌شناسی ایران، شمارة 7 (2): 41ـ75.
10. راهشخو، م، رفیعیان، م و امینی، ا (1391) «بررسی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی بر مهاجرت دانشجویان ایرانی به خارج از کشور (نمونه موردی: دانشگاه علوم پزشکی پته، شهر پچ کشور مجارستان)»، پژوهش اجتماعی، شمارة 4 (16): 83ـ104.
11. زارع، س و هاشمی، س. ح (1394) «بررسی رابطة انواع دین‌داری دانشجویان و گرایش آنان به مهاجرت خارج از کشور (دانشجویان کلیه مقاطع دانشگاه علامه طباطبایی)»، جامعه پژوهی فرهنگی، شمارة 6 (3): 53ـ80.
12. زارع، س (1391) مطالعة سطح و انواع دین‌داری دانشجویان دانشگاه‌های شهر قم، پایان‌نامه دکتری چاپ‌نشده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
13. زلفی گل، م. ع (1384) «مهاجرت ژن‌ها»، رهیافت، شمارة 13 (34): 13ـ22.
14. شاه‌آبادی، ا و جامه بزرگی، آ (1392) «تأثیر آزادی اقتصادی بر مهاجرت نخبگان از کشورهای منتخب G77 به ایالات‌متحده آمریکا»، پژوهش‌نامه بازرگانی، شمارة 17 (67): 153ـ182.
15. شاه‌آبادی، ا، سپهردوست، ح و جامه‌بزرگی، آ (1391) «تأثیر حمایت از حقوق مالکیت فکری بر مهاجرت نخبگان از کشورهای منتخب درحال‌توسعه و توسعه‌یافته»، سیاست علم و فناوری، شمارة 5 (1): 78ـ98.
16. صادقی، ع و افقی، ن (1384) «نقش دانشگاه‌ها در کاهش مهاجرت نخبگان»، رهیافت، شمارة 22 (36): 22ـ30.
17. صحبتی‌ها، ف، جمالی مهموئی، ح. ر و منصوریان، ی (1392) «مطالعة علم‌سنجی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاه‌های آمریکا»، تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، شمارة 47 (3) 273ـ286.
18. عیسی‌زادگان، ع (1391) «نظام ارزش‌ها، شخصیت و تغییر»، معرفت، شمارة 21 (179): 79ـ93.
19. غفوری، ع و اکبری، ح (1387) «مهاجرت نخبگان، تأثیرات، علل و راهکارها»، طب و تزکیه، شمارة 8 (35): 22ـ30.
20. فیندلی، س (1373) برنامه‌ریزی مهاجرت‌های داخلی، ترجمة ع. ع. لهسائی‎‌زاده، شیراز: انتشارات نوید.
21. لهسایی‌زاده، ع. ع (1368) نظریات مهاجرت، شیراز: انتشارات نوید.
22. محمدی، م و پیروی نژاد، ز (1392) «رابطه بین جو آموزشی و انگیزش درونی با تعهد عاطفی؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز»، آموزش مهندسی ایران، شمارة 15 (60): 71ـ90.
23. موحد، م و نیازی، ص (1387) «رابطه میان گرایش دانشجویان دختر به مهاجرت خارج از کشور با ویژگی‌های فرهنگی آنان»، پژوهش زنان، شمارة 6 (1): 29ـ54.
24. نراقی، ا (1356) جامعه، جوانان، دانشگاه، چاپ سوم، تهران: انتشارات شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
25. نوکاریزی، م (1383) «جغرافیای فرار مغزها و تأثیر آن بر جریان اطلاعات»، کتابداری و اطلاع‌رسانی، شمارة 7 (3): 39ـ60.
26. Akman, V (2014) ‘Factors in Flouncing International Student Migration: A Survey and Evaluators of Turkey’s Case’, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5 (11): 390-415.
27. Alaghehband, A (2010) Principles of Management Theoretical Foundations and Principles of Educational Management, Tehran: Ravan.
28. Allport, G. W (1935) ‘Attitudes’, In C. M. Murchison (Ed.), Handbook of Social Psychology (pp. 798-844). Winchester, MA: Clark University Press.
29. Altbach, P. G, Reisberg, L & Rumbley, L. E (2009) ‘Trends in Global Higher Education: Tracking Academic Revolutions’, UNESCO 2009 World Conference on Higher Education, Paris, 5-8 July 2009.
30. Benedict, O. H & Ukpere, W. I (2012) ‘Brain Drain and Africal Development: Any Possible Gain from the Drain?’ Frican Journal of Business Management, 6 (7): 2421-2428.
31. Coyne, B. J (1988) ‘The Predictive Validity of the Rokeach Values Survey for College Academic Achievement’, Educational and Psychological Measurement, 48: 165-173.
32. Davenport, S (2004) ‘Panic and Panacea: Brain Drain and Science and Technology Human Capital Policy’, Research Policy, 33 (4): 617-630.
33. Days, K (2009) ‘Creating and Sustaining Effective Learning Environments. All Ireland Society for Higher Education’, AISHE-Journal, 1 (1): 1-13.
34. Fraser, B. J (1998) ‘Classroom Environment Instruments: Development, Validity, and Applications’, Learning Environments Research, 1: 7-33.
35. Freiberg, H. J (Ed) (1999) School Climate: Measuring, Improving, and Sustaining Healthy Learning Environments, London: Flamer Press.
36. Genn, J. M (2001) ‘AMEE Medical Education Guide. No. 23 (Part 1), Curriculum, Environment, Climate, Quality and Change in Medical Education a Unifying Perspective’, Med Teach, 23: 337-344.
37. Hakimzadeh, R, Talaee, A & Javanak, M (2013) ‘The Impact of Educational, Social and Cultural Tendency to Migrate From the Country in Tehran University Students’, Research and Planning in Higher Education, 69: 81-102.
38. Halevi, G & Moed, H. F (2012) ‘International Scientific Migration Analysis Generates New Insights’, Research Trends, 31: 12-14.
39. Halpin, A. W & Croft, D. B (1962) The Organizational Climate of Schools, Washington D.C, U.S. Department Of Health, Education & Welfare: National Institute of Education.
40. Hartel, G. D, Walberg, H. J & Hartel, F. H (1981) ‘Social Psychological Environments and Learning a Qualitative Synthesis’, British Educational Research Journal, 7: 27-36.
41. Hoy, W. K & Miskel, C. G (2008) Educational Administration Theory, Research, and Practice, New Yourk: Mc Graw-Hill.
42. Inayati, T, Arai, T & Sarjono, P. U (2012) ‘Simulation Analysis of Brain Drain Phenomena from Indonesia Using System Dynamics’, International Journal of BRIC Business Research, 1 (1): 1-14.
43. Janalizadeh Choobbasti, H, Aliverdinia, A & Pourghazi, S (2014) ‘Sociological Survey Tend to Scientific Elite Emigration’, Culture Strategy, 1 (25): 153-178.
44. Karimi, N & Gharaati, S (2013) ‘Why do Brain Drain? Brain Drain in Iran's Political Discourse’, Cadaad Journal, 6 (2): 154-173.
45. Kindt, C. A (2008) Relationship between Organizational Climate and Job Satisfaction among Middle School Principals in Central Florida, Unpublished Docroral Dissertation, University of Florida, Florida.
46. Lather, A. S & Sharma, H (2009) ‘Role and Importance of Training Climate for Effective Training Programs’, Enterprise Risk Management, 1 (1): 72-82.
47. Lee, E & Moon, M (2013) ‘Korean Nursing Students’ Intention to Migrate Abroad’, Nurse Education Today, 33 (12): 1517-1522.
48. Lien, D (2006) ‘International Accreditation and Brain Drain: A Simple Model’, Economics of Education Review, 25: 335-340.
49. Macneil, J, Angus, L. Prater, D & Busch, S (2009) ‘The Effects of School Culture and Climate on Student Achievement’, Int. J. Leadership in Education, 12 (1): 73-84.
50. Meglino, B. M, Ravlin, E. C & Adkins, C. L (1989) ‘A Work Values Approach to Corporate Culture: A Field Test of the Value Congruence Process and Its Relationship to Individual Outcomes’, Journal of Applied Psychology, 74: 424-432.
51. Meyer, J & Brown, M (1999) ‘Scientific Diasporas: A New Approach to the Brain Drain’, World Conference on Science, UNESCO, ISCU.
52. Murakami, Y (2010) ‘Japans Brain Drain an Analjsis of Japanese Researches Living in the United States’, The Japanese Economy, 37 (2): 23-57.
53. Myers, S (2000) ‘Impact of Religious Involvement on Migration’, Social Forces, 79 (2): 755-783.
54. Nikoukar, M. R (2009) Studying Tendency to Migration among Graduate Students’ of University of Tehran, Unpublished Master Dissertation, University of Tehran, Tehran (in Persian).
55. Norouzi, R. A, Nosrati Hashi, K, Hatami, M & Motaghi, Z (2015) ‘The Relationship Between University Atmosphere (Communication, Participation, Student- Centered, Spiritual) with Academic Motivation Of Students’, Culture at the Islamic University, 5 (1): 77-100. (in Persian).
56. Nosrati Hashi, K, Najafi, M, Amini, M, Hatami, M & Motaghi, Z (2015) ‘The Relationship between University Atmosphere (Communication, Participation, Student- Centered, Spiritual) with Self-Efficacy Students’, Journal of Education, 10 (43): 1-24. (in Persian).
57. Nunn, A (2005) Academic and Skilled Migration to the UK and its Impacts on Africa, Report to the AUT and NATFHE.
58. Panahi, R (2012) ‘Factors Affecting Bran Drain from Iran’, Journal of Basic and Applied Science Scientific Research, 2 (3): 3003-3015.
59. Portes, A (1976) ‘Determinants of the Brain Drain’, International Migration Review, 10 (4): m 489-508.
60. Ravlin, E. C & Meglino, B. M (1987) ‘Effect of Values on Perception and Decision-Making: A Study of Alternative Work Values Measures’, Journal of Applied Psychology, 72: 666-673.
61. Robbins, S, Timothy, P & Judge, A (2009) Organizational Behavior (13th Edition), New Jersey, United States: Pearson- Prentice Hall.
62. Rokeach, M (1973) The Nature of Human Value, New York: Free Press.
63. Rowley, J (2003) ‘Retention: Rhetoric or Realistic Agendas for the Future of Higher Education’, The International journal of Educational Management, 17 (6): 248-53.
64. Saxenian, A (2000) Brain Drain or Brain Circulation, Modern Asia Series, Harvard University, Asia Center.
65. Schwartz, S. H & Sagiv, L (1995) ‘Identifying Culture-Specifics in the Content and Structure of Values’, Journal of Cross-Cultural Psychology, 26: 92-116.
66. Schwartz, S. H (2005a) ‘Basic Human Values: Their Content and Structure across Countries’, In A. Tamayo & J. B. Porto (Eds.), Valores e Comportamento Nas Organizacoes [Values and behavior in Organizations] (pp. 21-55), Petropolis, Brazil: Vozes.
67. Shechtman, Z (2002) ‘Validation of the Democratic Teacher Belief Scale [DTBS]’, Assessment in Education, 9: 363-377.
68. Smith, P. B & Schwartz, S. H (1997) ‘Values’, In J. W. Berry, M. H. Segall, & C. Kagitcibasi (Eds.), Handbook of Cross-Cultural Psychology (2nd ed., Vol. 3, pp. 77-118), Boston: Allyn & Bacon.
69. Stainton, A (2005) ‘Talent Management: Latest Buzzword or Refocusing Existing Processes?’ Competency and Emotional Intelligence, 12 (4): 39-43.
70. Stark, O (2004) ‘Rethinking the Brain Drain’, World Development, Great Britain, 32 (1): 15-22.
71. Tinto, V (1975) ‘Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research’, Review of Educational Research, 45 (1): 89-125.
72. Tinto, V (1992) ‘Student Attrition and Retention’, in B. R. Clark & G. R. Neave (Eds.), The Encyclopedia of Higher Education (1697-1709), Oxford: Pergamon Press.
73. United Nations (2013) ‘World Migration in Figures. Department of Economic and Social Affairs’, Retrieved from www.oecd.org/els/mig/World-Migration-in-Figures.pdf.
74. Varma, R, Tiyagi, E & Gupta, J. K (2005) ‘Determining the Quality of Educational Climate across Multiple Undergraduate Teaching Sites Using the DREEM Inventory’, BMC Med Educe, 21: 8.
75. Waters, J. L (2009) ‘Immigration, Transnationalism and 'Flexible Citizenship' in Canada: an Examination of Ong's Thesis Ten Years on’, Tijdschrift Voor Economische en Sociale Geografie, 100 (5): 635-645.
76. Watkins, D (1992) ‘Faculty and Student Interaction’, In B. R. Clark & G. R. Neave (Eds.), The Encyclopedia of Higher Education (pp. 1605-1614), Oxford: Pergamon Press.
77. _______ (1988) ‘Appropriate Scientific Research and Brain Drain: A Simple Model’, Journal of Development Economics, 29: 77-87.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.