دوره 1386، شماره 3 - ( شماره 56-57- 1386 )                   جلد 1386 شماره 3 صفحات 208-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- تهران، دانشگاه تهران
چکیده:   (3499 مشاهده)
جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ، فضای جدیدی را برای بلوچ‌های ایران از حیث مصرف رسانه‌ای به‌وجود آورده است که از سه مشخصه عمده برخوردار است: 1) مصرف متون قومی، 2) مصرف انیمیشن‌های جذاب امریکایی دوبله شده به زبان قومی و 3) مصرف گسترده فیلم‌های عامه‌پسند هندی. پدیده‌های فوق، نوعی سیاست فرهنگی محلی را تشکیل می‌دهند که از یک جهت، برخی از مؤلفه‌های سنتی هویت بلوچی را به شدت دچار چالش نموده و زمینه‌ساز نهادینه کردن مؤلفه‌های جدیدی در این هویت شده است، و از جهتی دیگر، با برجسته ساختن هویت قومی سنتی‏، تضعیف مؤلفه‌های هویت اسلامی و شیوع عناصر فرهنگی شبه قاره هند، هویت ملی ایرانی را بحران‌زده کرده است. روش‌شناسی این پژوهش مبتنی بر یک روش‌شناسی «کیفی ـ ترکیبی» شامل نشانه‌شناسی، مصاحبه عمقی، مشاهده مشارکتی و مطالعه اسنادی است. بعد از ارائه تحلیلی که از شرایط اجتماعی ـ فرهنگی بلوچستان ایران ارائه شده است، عناصر کلی متون قومی، انیمیشن‌های امریکایی دوبله شده به زبان قومی و فیلم‌های عامه‌پسند هندی استنتاج شده و خوانش‌های بلوچ‌های ایرانی از آن‌ها دریافت و تبیین شده‌ است.
متن کامل [PDF 255 kb]   (1538 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
انتشار: 1386/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.