Moidfar S, Sholgibor A.
(2007). Globalization and the Formation of Local Cultural Politics: Media Consumption of the Baluchis of Iran and the Challenges of Ethnic and National Identity. Social Problems of Iran. 1386(3), 183-208.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-209-fa.html
معیدفر سعید، شهلیبر عبدالوهاب.
(1386). جهانیشدن و شکلگیری سیاست فرهنگی محلی: مصرف رسانهای بلوچهای ایران و چالشهای هویت قومی و هویت ملی مسائل اجتماعی ایران 1386 (3) :208-183URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-209-fa.html
1- دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، smoidfar@gmail.com
2- مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
چکیده: (4295 مشاهده)
جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ، فضای جدیدی را برای بلوچهای ایران از حیث مصرف رسانهای بهوجود آورده است که از سه مشخصه عمده برخوردار است: ۱) مصرف متون قومی، ۲) مصرف انیمیشنهای جذاب امریکایی دوبله شده به زبان قومی و ۳) مصرف گسترده فیلمهای عامهپسند هندی. پدیدههای فوق، نوعی سیاست فرهنگی محلی را تشکیل میدهند که از یک جهت، برخی از مؤلفههای سنتی هویت بلوچی را به شدت دچار چالش نموده و زمینهساز نهادینه کردن مؤلفههای جدیدی در این هویت شده است، و از جهتی دیگر، با برجسته ساختن هویت قومی سنتی، تضعیف مؤلفههای هویت اسلامی و شیوع عناصر فرهنگی شبه قاره هند، هویت ملی ایرانی را بحرانزده کرده است. روششناسی این پژوهش مبتنی بر یک روششناسی «کیفی ـ ترکیبی» شامل نشانهشناسی، مصاحبه عمقی، مشاهده مشارکتی و مطالعه اسنادی است. بعد از ارائه تحلیلی که از شرایط اجتماعی ـ فرهنگی بلوچستان ایران ارائه شده است، عناصر کلی متون قومی، انیمیشنهای امریکایی دوبله شده به زبان قومی و فیلمهای عامهپسند هندی استنتاج شده و خوانشهای بلوچهای ایرانی از آنها دریافت و تبیین شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/3/1 | پذیرش: 1386/6/24 | انتشار: 1386/6/24